Onderwijsprogramma

 

Pedagogisch didactische visie

Op Mytylschool De Brug streven we ernaar om een inclusieve, stimulerende en ondersteunende leeromgeving te creëren voor al onze leerlingen. Onze pedagogisch didactische visie is gebaseerd op de behoeften en capaciteiten van onze leerlingen met een fysieke beperking en/of chronische aandoening. In hoofdlijnen komen in deze visie de volgende uitgangspunten terug:
 

Inclusie

Wij geloven in de kracht van inclusiever onderwijs, waarbij alle leerlingen, ongeacht hun beperking, deel uitmaken van ons onderwijs en deelnemen aan de maatschappij. Wij geloven dat iedere leerling ”gewoon mee kan doen” en beschikt over talenten.  Inclusiever onderwijs biedt kansen voor sociaal contact, begrip en respect tussen leerlingen met verschillende achtergronden en capaciteiten in de samenleving.

Goed onderwijs

Wij streven naar kwalitatief hoogwaardig onderwijs waarbij we iedere dag de lat hoog leggen en ook aandacht is voor het aanleren van vaardigheden die nodig zijn om zo zelfstandig mogelijk te functioneren in de maatschappij. Met deze hoge lat wordt bedoeld dat alle leerlingen de mogelijkheid hebben om de gestelde leerdoelen te behalen. Het doel is dat leerlingen uitstromen op het niveau dat 2 jaar voor uitstroom is vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. We leggen de nadruk op de groei van elke leerling, waarbij we uitdagende doelen stellen en passende ondersteuning bieden om deze doelen te bereiken.

In ons onderwijs streven we naar een zo regulier mogelijke aanpak die aansluit bij het reguliere vervolgonderwijs. 

Maatwerk

Elk kind is uniek, en daarom passen we waar mogelijk ons onderwijs aan op de individuele behoeften en mogelijkheden van elke leerling. We streven naar een gepersonaliseerde aanpak binnen de groep waarbij we zowel rekening houden met de fysieke beperkingen als de intellectuele en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. In dit maatwerk leggen we de nadruk op het aanpassen in de vorm van voorzieningen. Hierin staat zelfstandigheidsbevordering en eigen regie centraal. 

Positieve leeromgeving

Een veilige, stimulerende en positieve leeromgeving is essentieel voor het welzijn en de groei van onze leerlingen. We creëren een sfeer waarin leerlingen zich gewaardeerd en ondersteund voelen, en waarin ze het vertrouwen hebben om zichzelf te ontwikkelen, de eigen identiteit te onderzoeken en te leren.

Samenwerking en communicatie

Een open en transparante communicatie tussen ouders, leerlingen en de school is cruciaal voor succesvol onderwijs. We moedigen actieve betrokkenheid van ouders aan en werken samen als team met de leerlingen om de beste ondersteuning te bieden.

Professionaliteit en onderwijsontwikkeling

Ons team van onderwijsspecialisten binnen het gespecialiseerd onderwijs blijven zich voortdurend bijscholen en ontwikkelen om op de hoogte te blijven van de nieuwste pedagogische en didactische benaderingen en technologische mogelijkheden.. Dit stelt ons in staat om de best mogelijke ondersteuning te bieden aan onze leerlingen.

Bij Mytylschool De Brug geloven we dat elke leerling, ongeacht de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden, het recht heeft op kwalitatief hoogstaand onderwijs dat hun individuele groei en ontwikkeling bevordert binnen de samenleving. Onze pedagogisch didactische visie is de leidraad bij het realiseren van dit recht en het streven naar een positieve, inclusieve leer- en leefomgeving. 

 

Klassen & docenten

Schooldagen op de Brug vmbo/havo zien er over het algemeen hetzelfde uit als op het regulier voortgezet onderwijs. Alle reguliere vakken van het voortgezet onderwijs worden gegeven door vakdocenten. Alle lesdagen duren van 08.30 tot 14.30 uur.

Onze klassen bestaan uit maximaal twaalf leerlingen. Elke klas wordt begeleid door een mentor en een assistent. De mentor begeleidt en ondersteunt de leerlingen, houdt de leeropbrengsten bij en is het eerste aanspreekpunt voor ouders. De assistent is geschoold in het bieden van persoonlijke verzorging en tevens beschikbaar voor hulp bij de "algemene dagelijkse levensverrichtingen" (ADL), zoals eten en drinken, naar het toilet gaan, uit- en aankleden bij de gymlessen e.d.

Alle leerkrachten en assistentes hebben kennis van handicaps, specifieke leer- en gedragsstoornissen en sociaal-emotionele problematiek. Leerkrachten weten hoe ze moeten omgaan met aanpassingen en hulpmiddelen zoals spraakondersteuning. De teams zijn op de hoogte van protocollen bij bijvoorbeeld epileptische aanvallen en zijn geschoold in het bieden van persoonlijke verzorging.

Profielkeuzes vmbo/havo

Vmbo staat voor ‘voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs’ en duurt in principe vier jaar. In het lesprogramma voor vmbo bieden we drie verschillende leerwegen aan. In het tweede jaar kiezen de leerlingen op het vmbo een profiel, waarin zij zich voorbereiden op het vervolgonderwijs of de arbeidsmarkt. In elk profiel zit een vast vakkenpakket en een keuzedeel. De decaan begeleidt de profielkeuze. 

Leerweg Inhoud Uitstroom
Theoretische leerweg (vmbo-tl) Theoretisch gericht Havo-onderwijs
Vakopleidingen en middenkaderopleidingen op het mbo (niveau 3/4)
Kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo-kbl) Praktisch gericht Vakopleidingen en middenkaderopleidingen op het mbo (niveau 3/4)
Basisberoepsgerichte leerweg (vmbo-bbl) Praktisch gericht Basisberoepsopleidingen op het mbo (niveau 2)

Profielen vmbo-tl
Leerlingen met leerroute "tl" hebben de keuze uit vier verschillende profielen: 

  • Profiel Zorg & Welzijn 
  • Profiel Techniek
  • Profiel Economie 
  • Profiel Landbouw

Profielen vmbo-kbl en vmbo-bbl
Leerlingen met leerroute "bbl" of "kbl" hebben de keuze uit drie verschillende profielen:

  • Profiel Economie & Ondernemen (eigen locatie)
  • Profiel Media, Vormgeving en & ICT (op locatie Cam on Wheels)
  • Profiel Zorg en & Welzijn (op locatie Recon college)

Ons aanbod vergroot de kansen op een vervolgopleiding en op de arbeidsmarkt in een van richtingen. Hiervoor werken we samen met andere onderwijsinstellingen. Het profielvak wordt gegeven op een vaste dag. Het komt dus voor dat de leerlingen op deze dag op een andere locatie les krijgen. 

 

Havo staat voor ‘hoger algemeen voortgezet onderwijs’ en wordt in principe na vijf jaar afgesloten met een eindexamen. De eerste drie jaar van de havo staan in het teken van basisvorming. Daarna maken de leerlingen een profielkeuze. De decaan begeleidt de profielkeuze. 

Op de havo bieden we vier profielen aan, die overeenkomen met de profielen op het reguliere voortgezet onderwijs:  

  • Profiel Cultuur & Maatschappij 
  • Profiel Econonomie & Maatschappij
  • Profiel Natuur & Gezondheid 
  • Profiel Natuur & Techniek

In elk profiel zit een vast vakkenpakket en een keuzedeel.

Burgerschapsvorming

Tijdens lesuren burgerschapsvorming (BSV) helpen we uw kind steeds maatschappijvaardiger te worden. Tijdens deze lessen gaan de leerlingen op zoek naar wie ze zijn, wat ze kunnen en willen. De 21e -eeuwse vaardigheden in deze lessen vormen de basis voor het burgerschapsprogramma. 

Burgerschapsvorming is de kern van ons onderwijs. Wij zijn een diverse school en iedereen is bij ons gelijk. Ons doel is dat uw kind uitstroomt als een zelfredzaam persoon. Een solidair mens die zich staande weet te houden binnen de maatschappij en kan omgaan met verschillende meningen en conflicten. 
Lees hier de "Notitie burgerschap" van Stichting BOOR en onze afdeling

Wat is Het Maatwerktraject (HMT)?

Op mytylschool De Brug vmbo/havo bieden wij Het Maatwerktraject (HMT) aan voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan onze basisaanpassingen kunnen bieden. Dit traject biedt extra begeleiding op maat.

Een leerling komt in aanmerking voor HMT op basis van één of meerdere van de volgende criteria:

  • Beperkte belastbaarheid: wanneer een leerling geen volledig schoolrooster kan volgen en intensieve begeleiding nodig heeft bij planning en organisatie.

  • Beperkt onderwijsprogramma: als een leerling vanwege ziekte of andere omstandigheden niet het volledige onderwijsprogramma kan volgen.

  • Complexe ondersteuningsbehoefte

  • Hoog schoolverzuim

De Commissie voor de Begeleiding beoordeelt of een leerling kan worden aangemeld voor Het Maatwerktraject. Wordt de leerling toegelaten, dan krijgt deze een vaste coach. De leerling heeft wekelijks gesprekken met de coach, die ook het eerste aanspreekpunt is voor ouders. Samen houden zij de voortgang in de gaten en bekijken zij wat nodig is om de gestelde doelen te behalen.

Deelname aan HMT vraagt om een intensieve samenwerking tussen school, leerling en ouder(s)/verzorger(s). Daarom worden vooraf duidelijke afspraken gemaakt, waarbij van alle partijen een actieve inzet wordt verwacht. Als de situatie verandert, worden de afspraken zo nodig aangepast om haalbaar te blijven.

Toetsing

Programma van Toetsing Onderbouw (PTO)
Afgestemd op niveau en leerjaar.
De onderbouw leerlingen ontvangen aan het begin van het schooljaar een boekje. Hierin staat meer informatie over de vakken en de toetsing.     

Programma van Toetsing bovenbouw (PTA)

Programma van Toetsing en Afsluiting met eisen voor deelname aan het landelijk eindexamen. De bovenbouw leerlingen ontvangen aan het begin van het schooljaar een boekje. Hierin staat meer informatie over de vakken die zij volgen en over de toetsing.  

 

 

Bevorderingsnormen
Tijdens de laatste rapportvergadering van het schooljaar wordt een besluit genomen over de overgang naar een volgend schooljaar.
Debevorderingsnormenworden jaarlijks met de medezeggenschapsraad vastgesteld. 

 

Examens 

Examencommissie
De directie van mytylschool de Brug benoemt de examencommissie. De examencommissie functioneert vanuit deskundigheid en onafhankelijkheid. De commissie heeft een aantal wettelijke bepalingen en bevoegdheden.
Deze zijn terug te lezen in het document van de examencommissie

Examenreglement
De Brug vmbo/havo hanteert het examenreglement van stichting BOOR.

Rooster centraal examen
Op mijneindexamen.nl  staat het rooster van het centraal examen.

Staatsexamen
Er kan geen staatsexamen gedaan worden op mytylschool de Brug.

 

Schoolambities en resultaten schooljaar 2024-2025

De afdeling vmbo-havo biedt landelijk erkend vmbo- en havo-onderwijs. Leerlingen behalen een volwaardig vmbo of havo-diploma onder extraneusregeling van reguliere VO scholen.  Mytylschool de Brug vmbo/havo biedt onderwijs aan leerlingen met een fysieke beperking, sociaal emotionele problematiek en langdurig zieken. 

Leerlingen kunnen onderwijs volgen op leerroute 6 of 7. 
Omdat binnen de leerroute 7 vmbo-gt/tl en havo/vwo leerlingen bediend worden is ervoor gekozen om binnen de gangbare leerwegen te werken die in het regulier voortgezet onderwijs erkend zijn. 

Op onze locatie geven wij onderwijs op onderstaande onderwijsniveau’s: 

  • vmbo basisberoepsgerichte leerweg (vmbo BB)
  • vmbo kaderberoepsgerichte leerweg (vmbo BK)
  • vmbo theoretisch gerichte leerweg (vmbo TL)
  • Havo 

 

Opbrengsten volgens inspectie:

Slagingsresultaten
De hieronder volgende slagingspercentages (resultaten) dienen slechts ter indicatie.  Aan deze cijfers kunnen geen conclusies verbonden worden. Het aantal examenleerlingen is fluctuerend binnen het VSO.
De belastbaarheid en daadwerkelijk gevolgde onderwijstijd zijn van invloed op de resultaten. Daarnaast zijn externe factoren zoals ziekte, operatie of thuissituatie ook van invloed op de slagingspercentages.

 

Resultaten t.a.v. vastgesteld uitstroomniveau

Aan het begin van de schoolcarrière wordt het te verwachten uitstroomniveau vastgesteld.  In onderstaande tabel kunt u per schooljaar lezen in percentages hoeveel leerlingen ook daadwerkelijk dat eindniveau hebben behaald d.m.v. het verkrijgen van een diploma. Deze cijfers dienen ook ter indicatie.

 


Wilt u meer informatie?

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op!